Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/niakanco/public_html/wp-content/plugins/telegram-for-wp/inc/Notifcaster.class.php on line 318
ماه: فوریه 2018 - نیاکان پردازش از ۱۳۷۰ تـــــــا امروز ماه: فوریه 2018 - نیاکان پردازش از ۱۳۷۰ تـــــــا امروز

تلگرام X را بر روی گوشی خود نصب نکنید!

مدتی بود که خبرهایی از ساخت یک اپلیکیشن جدید توسط تلگرام در حوزه پیام رسانی به گوش می‌رسید و کاربران اشتیاق زیادی برای آن داشتند. تلگرام ایکس اپلیکیشن جدید طراحی شده توسط این کمپانی بوده که به تازگی برای کاربران تلفن‌های هوشمند در دسترس قرار گرفته است.

 

بر اساس اطلاعات منتشر شده در گذشته، تلگرام X قرار بود با نام Challegram معرفی گردد که این اتفاق نیفتاد و تنها با اضافه شدن حرف X به کلمه تلگرام، نام این اپ انتخاب شد.

 

تلگرام ایکس در واقع همان تلگرام معمولی با قابلیت‌های پایه پیام رسانی در کنار یکسری ویژگی‌های جدید بوده که در نسخه معمولی به آن‌ها دسترسی نداشتیم (تلگرام X با تلگرام اصلی چه تفاوتی دارد؟). این ویژگی‌های جدید و تفاوت‌های ایجاد شده شاید دلایلی باشند برای اینکه بخواهید به طور کل از تلگرام معمولی خداحافظی کنید و به تلگرام X کوچ کنید.

 

اما در این مطلب می‌خواهیم با ذکر چند دلیل به شما بگوییم که نباید از تلگرام X به‌جای تلگرام معمولی، حداقل در حال حاضر، استفاده کنید. همراه ما باشید.

وضعیت امنیتی نامشخص

تلگرام X یک پروژه امتحانی از تلگرام است و چندین بار هم توسط کمپانی تلگرام این موضوع تاکید شده که این اپ در مرحله آزمایشی خود قرار دارد. با این که هر دو اپلیکیشن از یک سرویس مشترک استفاده می‌کنند و تلگرام هم همیشه در زمینه امنیت بسیار دقیق عمل کرده، اما هنوز برای این که به یک باره تمامی اطلاعات‌تان را در اختیار تلگرام ایکس قرار دهید، شاید کمی زود باشد.

 

کافی است یک باگ امنیتی کوچک در این برنامه که همچنان در حالت آزمایشی است یافت شود و شما را با مشکلات محفاظتی مختلف رو به رو کند. بهتر است حداقل تا زمانی که پسوند “آزمایشی” از کنار نام این برنامه حذف نشده، حداقل با حساب کاربری اصلی خود از تلگرام X استفاده نکنید.

 

عدم پشتیبانی از تم

با وجود تمامی قابلیت‌های کاربردی جدیدی که به تلگرام X افزوده شده، یکی از ویژگی‌های محبوب و کاربردی در آن یافت نمی‌شود. در تلگرام X منوی تم وجود دارد و می‌توانید ظاهر برنامه را تغییر دهید، اما این تغییر ظاهر تنها توسط سه تمی که از پیش تعیین شده، قابل انجام است.

 

شما نمی‌توانید از فایل‌های تم ساخته شده برای تلگرام در این اپ استفاده کنید و همچنین بخشی هم برای ویرایش دستی تم برنامه در منوهای مختلف وجود ندارد. در تلگرام ایکس برخلاف تلگرام معمولی، دست کاربر آن‌چنان برای شخصی‌سازی‌های ظاهری توسط تم باز نیست.

 

سردرگرمی در رابط کاربری

شاید یکی از دلایلی که تلگرام توانست به چنین محبوبیتی در میان کاربران مختلف دست پیدا کند، رابط کاربری ساده و در عین حال حرفه‌ای آن بود. تلگرام X از نظر ظاهری تقریبا شبیه به تلگرام معمولی است؛ اما در برخی منوها شاهد یکسری تغییرات نه چندان ضروری هستیم. این تغییرات برای کاربرانی که از تلگرام به تلگرام ایکس کوچ کرده‌اند کمی گمراه کننده است.

 

برای مثال برای فعال کردن قفل تلگرام و بازگشایی آن توسط حسگر اثر انگشت، تنها کافی بود تا از طریق منوی تنظیمات، Pass Code را تعیین کنید و برنامه خودش به صورت خودکار از اثر انگشت ثبتی شما در گوشی، برای بازگشایی کمک می‌گرفت؛ اما اکنون با فعال سازی Pass Code، خبری از فعال سازی حفاظت با اثر انگشت نبوده و کاربر باید خودش این بخش را فعال کند. جابجا شدن و یا حتی حذف برخی منوها، حذف شدن دکمه Mute چنل‌ها از بخش پایینی رابط و بسیاری دیگر از این‌ها، مواردی هستند که تا زمانی که به آن‌ها عادت کنید، شما را سردرگرم می‌کنند.

 

عدم پشتیبانی از افزودن چند اکانت

تلگرام در جدیدترین آپدیت خودش قابلیتی را به این اپلیکیشن افزود تا کاربران بتوانند چند اکانت با شماره‌های مختلف را در اپ داشته باشند و به صورت همزمان به کنترل آن‌ها بپردازند. در تلگرام X بخش افزودن چند اکانت به برنامه وجود نداشته و شما نمی‌توانید از این ویژگی در این برنامه استفاده کنید. بنابراین اگر از کاربرانی هستید که چندین حساب کاربری در تلگرام دارید، بهتر است فعلا سراغ تلگرام ایکس نروید.

 

ناپایداری احتمالی تلگرام ایکس

همان طور که گفته شد، تلگرام X در حال حاضر در مرحله آزمایشی است و امکان این وجود دارد که در بخش‌های مختلف آن شاهد مشکلات و باگ‌های مختلف باشیم. با توجه به این موارد نمی‌توان به صورت کامل به پایداری دا‌یم این اپلیکیشن پیام رسان اعتماد کرد. شاید تا چند روز آینده دیگر اثری از تلگرام X نباشد، شاید هم برعکس، تلگرام اصلی جای خودش را به این اپ بدهد و شاهد ادغام این دو با هم باشیم.

 

تلگرام X با وجود قابلیت‌های فراوان و سرعتی بالاتر، مشکلاتی هم دارد که با وجود آزمایشی بودنش، قابل توجیه است. بهتر است فعلا اگر هم می‌خواهید از تلگرام X استفاده کنید، آن را تنها برای آشنایی با رابط کاربری و ویژگی‌هایش نصب کنید و تا زمان نهایی شدن نسخه آن، از تلگرام اصلی برای فعالیت‌های اصلی خود در زمینه ارسال پیام و کنترل اکانت خود بهره ببرید.

منبع:بیتوته




ظرفیت گروه‌های تلگرام ۷۵ هزار نفری شد!

هر روز به قابلیت های تلگرام افزوده می شود و به نظر نمی رسد پاول دورف به این زودی ها دست از افزایش ویژگی‌های این پیام رسان بکشد.

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از دیجی رو، شاید این تعداد کاربر برای یک گروه پیام رسان بسیار زیاد باشد و کمتر کسی بتواند از پس کنترل چنین گروهی بر آید. اما با این حال هستند گروه هایی که هم اکنون به مرز ۵۰ هزار کاربر رسیده اند و افزایش ظرفیت گروه‌ها تا مدتی می تواند محدودیت عضوگیری آنها را از بین ببرد.

منبع:جام جم آنلاین




پردانلودترین اپلیکیشن جهان معرفی شد.

اپلیکیشن پیام‌رسان واتس‌آپ، سال ۲۰۱۷ میلادی بیشترین تعداد دانلود را در فروشگاه‌های اینترنتی داشته است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، اپلیکیشن واتس آپ که به گفته کارشناسان، همواره از امن‌ترین، محبوب‌ترین و پرطرفدارترین پیام‌رسان‌های جهان شناخته شده است، حالا طبق گزارش جدیدی از سوی موسسه تحقیقاتی اپ توپیا، تعداد دفعات دانلودهای این پیام‌رسان در سال ۲۰۱۷ میلادی از مرز یک میلیارد هم گذشت و آن را به پردانلودترین اپلیکیشن در فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین جهان تبدیل کرد.

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده توسط واتس‌آپ، این اپلیکیشن حدود ۳/۱ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد. شرکت فیسبوک با در اختیار داشتن واتس‌آپ در سال ۲۰۱۴، حدود ۱۹ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و هم اکنون نیز درصدد جلب رضایت کاربران و افزایش تعداد دفعات دانلودها از این اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب است. فیسبوک مسنجر نیز یکی دیگر از پیام‌رسان‌های اختصاصی فیسبوک است که همراه واتس آپ از پرطرفدارترین پیام‌رسان‌های جهان هستند.

فهرست موسسه تحقیقاتی اپ توپیا که به ترتیب شامل تعداد دفعات دانلود و نصب اپلیکیشن‌های مذکور توسط کاربران در سال ۲۰۱۷ میلادی است، شامل هشت اپلیکیشن برتر و پرطرفدار می‌شود. ادم بلاکر، مدیر ارتباطات موسسه اپ توپیا در این باره خاطرنشان کرده است ممکن است یک کاربر روی چند دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنت خود، این اپلیکیشن را دانلود و استفاده کند، بنابراین نباید این‌طور تصور شود که تعداد دانلودها با تعداد کاربرانی برابر است که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند.

از دیگر اپلیکیشن‌هایی که پس از واتس آپ در این فهرست جای گرفته‌اند، می‌توان به ترتیب به Subway Surfers (بخش بازی)، Netflix (بخش تفریح و سرگرمی)، Subway (بخش خوراکی)، Tinder (بخش ارتباطات)، Uber (بخش حمل و نقل)، AliExpress (بخش خرید و فروش) و Spotify (بخش موسیقی) اشاره کرد.

منبع:جام جم آنلاین




مراقب این بدافزار تلگرامی باشید.

بدافزار با عنوان سرویس تماس صوتی و تصویری تلگرام در حال انتشار است،این بدافزار سبب می شود تمام گروههای فرد پاک شده و این پیام برای همه افراد لیست دوستان فرد ارسال می شود.

به گزارش جام جم آنلاین، توصیه می شود که کاربران تلگرام برای نصب و به روز رسانی این برنامه به فروشگاه های معتبر اپلیکیشن مراجعه کنند.

 

 




چگونه آخرین بازدید در اینستاگرام را غیرفعال کنیم؟

اگر نمی‌خواهید قابلیت آخرین بازدید در اینستاگرام که به تازگی به این اپلیکیشن اضافه شده فعال باشد، ما در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم تا به راحتی آن را با استفاده از گزینه Show Activity Status غیرفعال کنید.

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از گجت‌نیوز، شبکه های اجتماعی همیشه راه‌های جدیدی را برای به خطر انداختن حریم خصوصی شما به وجود می‌آورند و در سال ۲۰۱۸، نخستین تنظیم آزاردهنده جدید را این بار در اینستاگرام شاهد هستیم. این اپلیکیشن به دنبال به‌روزرسانی جدیدی که دریافت کرد، حالا صاحب یک قابلیت جدید شده است که به افراد دنبال کننده به علاوه هر کسی به شما پیامی را ارسال کرده، آخرین بازدید در اینستاگرام توسط شما را مشاهده کنند.

اگرچه این یک ویژگی خیلی مخرب نیست، اما به سایر افراد اجازه می‌دهد تا ببیینند هر ثانیه از روز شما مشغول چه کاری هستید، این درحالیست که شاید نخواهید هر زمان مشغول اینستاگرام گردی بودید کاربران دیگر از آن مطلع باشند. و از آ‌نجایی که اینستاگرام بدون آن که کسی مطلع باشد، به محض آپدیت این اپلیکیشن قابلیت نمایش آخرین بازدید در اینستاگرام را فعال می‌کند، بسیاری از کاربران نمی‌دانند که از کجا باید اقدام به غیرفعال کردن این ویژگی کنند. ما در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد. کافیست مراحل زیر را دنبال کنید.
آموزش غیرفعال کردن آخرین بازدید در اینستاگرام

اینستاگرام را بر روی گوشی آیفون یا دیوایس اندرویدی خود اجرا کنید.
با ضربه بر روی نماد شبه مانند سمت راست قسمت پایین نوار ابزار، به صفحه پروفایل اینستاگرام خود بروید.
کاربران آی او اس بر روی آیکون چرخ دنده Settings رفته و سپس دکمه‌ی Edit Profile را بزنند. کاربران اندروید باید در سمت راست، قسمت بالای صفحه بر روی دکمه ۳ نقطه ضربه بزنند.
به قسمت پایین منو تنظیمات بروید، یک گزینه جدید به نام Show Activity Status را مشاهده خواهید کرد. کافیست آن را به حالت غیرفعال درآورید تا قابلیت آخرین بازدید در اینستاگرام شما به طور کلی غیرفعال شود.

زمانی که این گزینه را به حالت غیرفعال درمی‌آورید، علاوه بر این که کاربران دیگر نمی‌توانند آخرین زمان حضور شما در این اپلیکیشن را مشاهده کنند، شما نیز دیگر قادر نخواهید بود متعاقبا آخرین بازدید دنبال کنندگانتان را در اینستاگرام مشاهده کنید. اگر این قابلیت به صورت فعال باقی بماند، می‌توانید آخرین بازدید تمامی دوستانتان را در لیست پیام‌های دایرکت مشاهده کنید؛ البته اگر آن‌ها هم این قابلیت را غیرفعال نکرده باشند.
حالا آزادانه اینستاگرام گردی کنید.

منبع:جام جم آنلاین




تعویض سریع کاربر در مک

پشتیبانی از قابلیت تعریف چند کاربر در سیستم‌عامل مک از جمله امکاناتی است که با استفاده از آن می‌توانید ضمن حفاظت از حریم خصوصی خود بدون هیچ مشکلی یک رایانه را به‌صورت مشترک با خواهر، برادر یا حتی دوست نزدیک خود مورد استفاده قرار دهید. هنگامی که در سیستم‌عامل مک بیش از یک کاربر تعریف شود، در شرایط مختلفی همچون هنگام بوت‌شدن سیستم‌عامل، خروج از حالت Sleep یا خروج از حالت قفل صفحه‌نمایش می‌توان کاربر موردنظر را انتخاب کرده و عملیات ورود به سیستم‌عامل را انجام داد، اما چنانچه هیچ‌یک از این شرایط رخ ندهد و یکی از کاربران درحال کار با رایانه باشد و بخواهید وارد محیط کاربری دیگر شوید ممکن است هیچ روش ساده‌ای را برای انجام این کار پیدا نکنید.

آیا می‌دانید سیستم‌عامل مک نیز در این شرایط گزینه‌ای برای تعویض سریع کاربر را در خود جای داده که به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است؟ برای فعالسازی این قابلیت کافیست به این روش عمل کنید:

از پایین صفحه روی Login Options کلیک کرده و در ادامه با کلیک روی آیکون قفل موجود در پایین صفحه و باز کردن قفل تغییر تنظیمات، علامت چک‌مارک کنار گزینه Show fast user switching menu as را فعال کنید.

پس از فعال شدن این گزینه، نام کامل کاربری فعلی خود را در نوار اصلی مک (بالا- سمت راست) مشاهده خواهید کرد. با کلیک روی این نام، کاربران دیگری که در سیستم‌عامل تعریف شده‌اند نیز قابل مشاهده بوده و با کلیک روی نام هر کاربر و وارد کردن رمز، عملیات ورود به آن حساب کاربری انجام می‌شود.

منبع:بیتوته




کشف حفره امنیتی که آیفون را فریز می‌کند

آبراهام ماسری، توسعه دهنده نرم‌افزاری، باگس به نام ChaiOS پیدا کرده که از آن طریق آیفون فریز می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، این برنامه‌نویس که کد مخصوص را روی سایت گیت‌هاب گذاشته می‌گوید با ارسال لینک روی آی مسیج می‌توان باعث کِرَش کردن گوشی آیفون اپل شد. 

وی در حال قراردادن کدهای تصادفی روی آیفون بود که این باگ را کشف کرد.

آبراهام می‌گوید این کد مخرب روی آیفون ۵ اس و ایکس و آی او اس ۱۰ تا ۱۱٫۲٫۵ تست شده و آنها را درگیر کرده است.

سخنگوی اپل ضمن تایید این مشکل، گفت وصله امنیتی چند روز آینده به صورت آپدیت نرم‌افزاری به گوشی‌های آیفون خواهد رسید.

منبع:بیتوته




اعمال محدودیت دسترسی برنامه‌های اندرویدی به اینترنت

تاکنون چند مرتبه این اتفاق ناخوشایند را تجربه کرده‌اید که برنامه‌های کاربردی گوشی اندرویدی شما بدون اطلاع به اینترنت متصل شده‌اند، داده‌هایی را دریافت کرده یا ارسال کرده‌اند؟ ما در این مقاله راهکار جالبی را به شما معرفی می‌کنیم تا ضمن صرفه‌جویی در پهنای باند بتوانید مانع از آن شوید تا برنامه‌ها در پس‌زمینه و به دور از چشم شما به اینترنت متصل شوند.

کاربران اندرویدی یک راهکار ساده اما ایده‌آل در اختیار دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد دسترسی برنامه‌های خاص به اینترنت را مسدود کنند. با توجه به این‌که امروزه برنامه‌های زیادی روی دستگاه اندرویدی شما نصب می‌شوند، جای تعجب نیست که بسیاری از این برنامه‌ها بدون اطلاع شما به اینترنت متصل شوند. این اتفاق از آن جهت ناخوشایند است که به شکل قابل توجهی سرعت اینترنت شما را کند کرده و مهم‌تر از باعث می‌شوند اینترنت شما به سرعت مصرف شود. اما برای حل این مشکل شما می‌توانید از قابلیت پیش‌فرض اندروید یا برنامه‌هایی که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد استفاده کنید.

راهکار شماره اول، از طریق تنظیمات گوشی

گام اول، در گوشی اندرویدی (سامسونگ) به بخش Settings بروید. اکنون گزینه Connections را انتخاب کنید. 

گام دوم، اکنون گزینه Data usage را انتخاب کرده و در ادامه گزینه Wi-Fi data usage را انتخاب کنید. 

گام سوم، یک برنامه کاربردی را انتخاب کنید. با انتخاب برنامه به صفحه‌ای وارد می‌شوید که در آن گزینه‌ای به نام اجازه مصرف داده‌ها در پس‌زمینه وجود دارد. اگر گزینه Allow background data usage فعال باشد، یک برنامه کاربردی می‌تواند در پس‌زمینه دستگاه به اینترنت متصل شده و داده‌هایی را از آن دریافت کند. 

همین تکنیک را در ارتباط با زمانی که از اینترنت موبایلی استفاده می‌کنید نیز می‌توانید به کار ببرید. همچنین فراموش نکنید که گزینه Data Saver را روی گوشی خود فعال کنید. پس از فعال‌سازی این قابلیت گزینه Allow app while Data save On را لمس کنید. صفحه‌ای‌ ظاهر می‌شود که از طریق آن می‌توانید برنامه‌هایی که این گزینه در ارتباط با آن‌ها به کار گرفته خواهد شد را فعال کنید. فعال بودن این گزینه به میزان قابل توجهی در مصرف اینترنت صرفه‌جویی می‌کند. 

راهکار دوم، به‌کارگیری برنامه‌های ثالث

اگر ترجیح می‌دهید به شکل سفارشی‌تری اینکار را انجام دهید، برنامه‌های ویژه‌ای برای این منظور وجود دارند.

Mobiwol: بدون نیاز به روت کردن دستگاه

گام اول، ابتدا برنامه Mobiwol را از فروشگاه گوگل پلی دانلودد کرده و روی گوشی خود نصب کنید

گام دوم، برنامه را اجرا کنید. با این‌کار گزینه به نام Firewall Rules را مشاهده می‌کنید. آن‌را لمس کنید.

گام سوم، اکنون فهرستی از برنامه‌های کاربردی که روی گوشی شما نصب شده‌اند را مشاهده می‌کنید. در مقابل هر کدام از این برنامه‌ها دو گزینه وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها اجازه دسترسی به وای‌فای و دیگری اجازه دسترسی به اینترنت موبایلی در پس‌زمینه دستگاه را به برنامه کاربردی تخصیص می‌دهند. 

گام چهارم، پس از تنظیم گزینه‌های موردنظر به صفحه قبلی بازگشته و گزینه Firewall را روشن کنید. در پیغام ظاهر شده دکمه ok را لمس کنید. 

تمام شد، اکنون شما دسترسی به اینترنت برای برنامه‌هایی که مشخص کرده‌اید را با محدودیت روبرو کرده‌اید.

در این حالت برنامه Mobiwol گزارشی در این ارتباط به شما نشان می‌دهد.




بیت کوین ( پول دیجیتالی) چیست؟

بیت کوین (Bitcoin) چیست و چگونه کار می کند؟

بیت کوین یک شبکه تعاملی است که روشی تازه برای پرداخت و نوعی پول دیجیتال را به وجود آورده است. در این شبکه پرداخت به صورت همتا به همتا (P2P) و بدون وجود یک مرکزیت برای نظارت و راه اندازی کار و فقط توسط خود کاربران درون شبکه صورت می گیرد. از دیدگاه یک کاربر، بیت کوین پولی است که می توانید آن را در بستر اینترنت خرج کنید. وقتی واژه Bitcoin را به کار می بریم در واقع داریم از کل شبکه صحبت می کنیم و هر زمان که از واژه bitcoin صحبت کردیم در واقع از ارز دیجیتالی آن صحبت می کنیم، این دو را با هم اشتباه نگیرید! بنابراین Bitcoin یک سیستم حسابداری با سه ورودی به حساب می آید وbitcoin  یک ارز دیجیتال نامتمرکز است که در دنیای فیزیکی ما وجود خارجی ندارد و حتی بانک مرکزی هم برای آن وجود ندارد.

 

چه کسانی در ساخت بیت کوین دست داشته اند؟

بیت کوین اولین تجربه از پول ناشناس و غیر قابل ردیابی برای مردم است. در توصیفی که از ابتدای امر درباره بیت کوین بازگو می شد این بوده است که نوعی پول جدید است که به جای وجود یک مرجع برای تایید اعتبار تراکنش ها از رمزنگاری استفاده می شود.

یک برنامه نویس نرم افزار به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ایده بیت کوین را که یک نوع پرداخت الکترونیک بر پایه مسائل ریاضی می باشد، را داده است. ایده از این قرار بود که یک ارز مستقل از هر نوع تایید کننده مرکز باشد که نقل و انتقالات را الکترونیکی انجام دهد، تا حد زیادی فوری و هزینه های تراکنش آن پایین باشد.

رمز و راز درازی پشت داستان سازنده بیت کوین وجود دارد.

ساتوشی ناکاموتو یکی از افراد موثر در بین سازندگان سکه های مجازی است ولی شک و شبهه های زیادی در باره این که واقعا شخص اصلی کیست، همچنان وجود دارد.

این که ساتوشی ناکاموتو واقعی کیست را کسی نمی داند

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ وبلاگنویسی به نام Skye Grey شخصی به نام Nick Szabo که یک متخصص کامپیوتر است را به بحث سازندگان بیت کوین ربط داد اما این شخص این حرف را که او همان نام مستعار ساتوشی است را رد کرد.

کارآفرین استرالیایی، Craig Wright در می ۲۰۱۶ به بی بی سی گفت که سازنده این ارز دیجیتالی بحث بر انگیز اوست. بی بی سی هم گفت که این شخص مدارک فنی را ارائه کرده است که نشان می دهد این شخص همان بیت کوین هایی را دارد که مالک آن ها، سازنده شبکه است.

به هر حال این شخص نتوانست مدارکی را ارائه کند تا بتواند هویت او را ثابت کند و به همین ترتیب او وبلاگش را پاک کرد و در بیانیه ای اعلام کرد عذرخواهی می کند که برای اثبات حرف هایش حمایتی دریافت نکرد.

روزنامه نگار Newsweek شخصی ساکن کالیفورنیا را به نام Dorian Prentice Satoshi Nakamoto را که نام هنگام تولدش Satoshi Nakamoto بوده است را همان فردی دانسته که پشت این ماجرا است. در حالی که این شخص هر گونه ارتباطی با بیت کوین را رد کرد و گفت که پیش از این هیچ چیزی درباره این ارز نشنیده است.

روزنامه نگار Forbes به نام Greenberg گفت که دانشمند کامپیوتر به نام Hal Finney ممکن است نویسنده ای از جانب ناکاموتو باشد.

چه کسی بیت کوین را چاپ می کند؟

هیچ کس! این ارز به صورت فیزیکی و توسط یک بانک مرکزی مانند ارز هایی همچون دلار، یورو و … چاپ نمی شود. ممکن است سوال کنید که پس اگر بیت کوین پول فیزیکی نیست چطور وقتی در اینترنت آن را جستجو می کنیم تصاویری از سکه های فیزیکی می بینیم؟! در پاسخ باید گفت این تصاویر صرفا برای مقاصد توضیحی به کار می رود و واقعا چنین سکه هایی وجود ندارد. البته که گروهی اقدام به تولید سکه هایی کرده اند ولی به طور رسمی نمی باشد.

این ارز به طور دیجیتالی و توسط جامعه ای از مردم که هر کس هم می تواند به آن بپیوندد، ساخته می شود. در یک شبکه توزیع شده با استفاده از قدرت بالای کامپیوتری بیت کوین استخراج می شود.

بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

از نگاه یک کاربر، بیت کوین یک برنامه کاربردی روی تلفن هوشمند یا یک نرم افزاری کامپیوتری است که از طریق آن به کیف پول بیت کوین خود دسترسی دارد و از طریق این کیف پول و نرم افزار و برنامه کاربردی می تواند به ارسال یا دریافت بیت کوین بپردازد.

شیوه انجام یک تراکنش در بیت کوین

اما بحث گسترده تر، آن همان شبکه Bitcoin است. Bitcoin بر اساس زنجیره بلاک یا همان Blockchain فعالیت می کند. یک شبکه پر از اطلاعات که شامل همه تراکنش های صورت گرفته تاکنون است و به هر کاربر در این شبکه اجازه می دهد تا درستی یک تراکنش را تایید کند. اعتبار سنجی هر تراکنش از طریق امضای دیجیتال آدرس های ارسال، محافظت می شود و همه کاربران را مجاز می کند تا بیت کوین هایی را که ارسال می کنند را کنترل کنند. هر کسی می تواند تراکنش ها را با سخت افزار های قدرتمند محاسبه و پردازش کند و حتی برای انجام چنین کاری به عنوان جایزه bitcoin هم بدست می آورد. به چنین کاری به اصطلاح استخراج یا ماینینگ می گویند.

چگونه می توان بیت کوین بدست آورد؟

 
 
راه های بدست آوردن بیت کوین

از راه های زیادی می توانید bitcoin بدست آورید و برخی از این راه ها عبارتند از:

  • دریافت bitcoin از افراد به عنوان دستمزد انجام کار
  • خرید bitcoin از صرافی های آنلاین
  • مبادله bitcoin با ارز دیگر (مشابه استفاده از صرافی)
  • استخراج bitcoin

البته در خرید bitcoin از صرافی آنلاین، امکان استفاده از روش های پرداختی مانند پی پل یا ویزا کارت وجود ندارد چرا که در خرید با این کارت های اعتباری امکان بازگشت وجه یا ریفاند توسط شخص خریدار وجود دارد و چون فروش bitcoin برای فروشنده قابل برگشت نیست امکان خرید با این روش های پرداخت توسط اکثر صرافی ها پشتیبانی نمی شود.

آیا پرداخت با بیت کوین سخت است؟

پرداخت با bitcoin حتی از پرداخت هزینه و انجام تراکنش از طریق کارت های بانکی هم ساده تر است. با استفاده از یک برنامه کاربردی نصب شده روی گوشی خود یا یک نرم افزار کامپیوتری که امکان اتصال شما به کیف پول بیت کوین هایتان را فراهم می سازد، می توانید با وارد کردن آدرس گیرنده bitcoin، که هر کیف پولی در شبکه Bitcoin یک آدرس دارد، مشخص کردن مبلغ قابل پرداخت و لمس کردن یک دکمه، ارسال وجه از طریق Bitcoin انجام می شود. حتی اگر از فناوری NFC استفاده کنید نیاز به وارد کردن آدرس کیف پول دریافت کننده bitcoin نیست و با تماس دادن دو گوشی یا اسکن بارکد، این کار صورت می پذیرد.

مزایای بیت کوین چیست؟

پرداخت بدون محدودیت – در هر زمان از شبانه روز و در هر کجا که باشید، ارسال و دریافت بیت کوین با هر مبلغی امکان پذیر است. در کار با بیت کوین هیچ تعطیلات و حد و مرزی وجود ندارد و بیت کوین کنترل کامل کاربران بر دارایی هایشان را امکان پذیر می سازد.

کارمزد بسیار کم – در حال حاضر استفاده از خدمات بیت کوین شامل هزینه یا کارمزد نمی شود یا کارمزد آن بسیار کم است. اگر می خواهید تراکنش شما هر چه زودتر از بازه معمول آن انجام شود، می توانید با پرداخت کارمزد روند آن را تسریع کنید؛ در این صورت است که تایید تراکنش شما از شبکه، زودتر قابل دریافت خواهد بود.

ریسک کمتر برای صاحبان کسب و کار – تراکنش هایی که از طریق بیت کوین انجام می گیرد، امن و غیر قابل بازگشت است و در انجام نقل و انتقالات، مشخصات شخصی و حساس طرفین، رد و بدل نمی شود. در چنین شبکه ای، نیازی نیست که نگران بازگشت یک طرفه وجه باشید یا از کلاهبرداری های رایج در اینترنت بترسید. در معامله با بیت کوین هیچ کارت اعتباری در کار نیست و برای انجام انتقال فقط آدرس کیف پول گیرنده اعتبار نیاز است.

امنیت و تسلط کامل – با توجه به این که روند پرداخت وجه به شخصی در این شبکه با استفاده از بیت کوین، کاملا توسط خود شما و نه با دخالت شخص سوم صورت می پذیرد، شما بر تراکنش تسلط کامل دارید و مبلغ بیشتری به شما تحمیل نمی شود و امنیت شما در انجام تراکنش تضمین است. شخص گیرنده اعتبار نمی تواند هویت شما را تشخیص دهد.

شفافیت در عملکرد شبکه – این که بیت کوین ها چگونه تامین شده است را به سادگی از روی اطلاعات در دسترس در زنجیره بلاک یا همان بلاک چین می توان دریافت و راستی آزمایی کرد. هیچ شخص یا سازمانی نمی تواند واسطه گری و اطلاعات را دستکاری کند چرا که پروتکل ها با استفاده از رمزنگاری ایمن شده است.

معایب بیت‌کوین چیست؟

استقبال کمرنگ – هنوز بسیاری از مردم در سراسر جهان درباره بیت کوین آگاهی ندارند، نمی دانند چیست و چه کاری با آن می توان انجام داد و ویژگی های بیت کوین را نمی شناسند. کسب و کار های مختلف، همین که با مزایای بیت کوین آشنا می شوند، به استفاده از آن می پیوندند ولی هنوز این فهرست کم است.

ناپایداری – ارزش کلی بیت کوین های در گردش و شمار کسب و کار هایی که از بیت کوین استفاده می کنند نسبت به آنچه تصور می شود باشد، هنوز کم است. در صورت فعالیت های تجاری بزرگ که هنوز تاثیری بر افزایش بهای بیت کوین نگذاشته اند. اگر بازار و فناوری بیت کوین بیشتر رشد کند، ناپایداری که از آن حرف می زنیم کاهش خواهد یافت. با توجه به این که بیت کوین یک پدیده است بنابراین روشی که این راه قرار است بپیماید، هم سخت قابل پیش بینی است.

در حال توسعه بودن – برنامه های کاربردی و نرم افزار های بیت کوین هنوز نسخه نهایی ندارند و در حالت آزمایشی یا بتا هستند. بیت کوین هنوز در حال بالندگی است و کامل نشده است و روز به روز برنامه نویسان در حال عیب یابی و تکمیل آن هستند.

اعتماد به بیت کوین چگونه امکان پذیر است؟

یکی از بزرگترین دلایل برای اعتماد به بیت کوین این که نیازی نیست به آن اعتماد کنید! بیت کوین کاملا متن باز است و هیچ مرکزیتی در آن وجود ندارد. یعنی شما به عنوان یک برنامه نویس می توانید به کدهای آن دسترسی پیدا کنید و به همین ترتیب می توانید از ساز و کار بیت کوین سر در بیاورید. در انجام تراکنش ها نیاز به وجود شخص سومی برای تایید تراکنش شما نیست و نتیجه تراکنش شما فورا قابل مشاهده است.

آیا بیت کوین راهی برای پولدار شدن است؟

هیچ گاه نباید انتظار داشته باشید که می توانید از طریق بیت کوین پولدار شوید. بیت کوین از قوانین پایه اقتصاد پیروی نمی کند و ممکن است خوبی ها و مزایای آن شما را به شدت جذب کند ولی باید به یاد داشته باشید که تصمیمات شما باید خیلی محتاطانه باشد.

چون بیت کوین روز به روز رشد می کند و ارزش آن افزایش می یابد، نمی توان چیزی را تضمین کرد.

آیا می توان بیت کوین را به صورت فیزیکی استفاده کرد؟

بیت کوین اساسا یک ارز دیجیتال و غیر فیزیکی است. از آن می توانید برای خرید های آنلاین و فروشگاه هایی که به صورت اینترنتی فعالیت می کنند خرید کنید. اما گروهی نیز سعی داشته اند تا شکل فیزیکی سکه های بیت کوین را نیز ارائه دهند که این سکه به سکه های کازاسیوس یا Casascius bitcoin معروف است. اما پرداخت و خرید با بیت کوین از طریق گوشی تلفن ساده تر است.

سکه های بیت کوین فیزیکی که به نام کازاسیوس شناخته می شوند

آیا پرداخت ها با بیت کوین ناشناس باقی می ماند؟

در استفاده از بیت کوین، کاربر مجاز است تا با رعایت حریم خصوصی خود، پرداخت ها را انجام دهد یا از شخصی درخواست پرداخت وجه کند، بدون این که مشخصات واقعی اش مشخص شود. ناشناس بودن بیت کوین را نمی توان با امنیت حریم خصوصی که پول نقد در اختیار شما قرار می دهد، یکی دانست. استفاده از بیت کوین گزارش هایی را در شبکه ایجاد می کند. توسعه دهندگان آن در حال افزایش سطح امنیت حریم خصوصی در این شبکه هستند.

Bitcoin به صورت ذاتی با قوانین طراحی شده است و از نظر قوانین وضع شده شباهت هایی به سیستم های بانکی سنتی دارد. در این سیستم از دامنه گسترده ای از جرایم، خود به خود جلوگیری می شود و حتی برای افرادی که دلیل انتقاد خود به بیت کوین را استفاده خلافکاران از آن می دانند، می توان گفت که حریم خصوصی بیت کوین به اندازه پول نقد نیست، زیرا پول نقد هم می تواند برای این مقاصد مورد استفاده قرار گیرد.

آیا ممکن است بیت کوین هایم را از دست بدهم؟

اگر شما کیف پول خود را گم کنید، پول های داخل آن هم از گردش مالی خارج می شود. سکه های گمشده همچنان در زنجیره بلاک باقی می ماند ولی دیگر قابل استفاده برای هیچکس نخواهد بود. با توجه به این که در صورت گم شدن سکه ها، تعداد آن ها جبران نمی شود، بنابراین، این موضوع باعث افزایش قیمت آن می شود.

آیا بیت کوین در آینده به یک روش جا افتاده پرداختی تبدیل می شود؟

شبکه Bitcoin ظرفیت این را دارد که تعداد تراکنش های خیلی بیشتری را در ثانیه انجام دهد ولی هنوز برای چنین کاری آماده نیست تا مانند شبکه های بانکی عمل کند. برای رسیدن به چنین هدفی گام هایی برداشته است و این موضوع در دستور کار است

آیا بیت‌کوین قانونی است؟

از نظر قضایی تاکنون گزارش نشده که در کشوری bitcoin غیر قانونی اعلام شده باشد. به ویژه در ایران هنوز نهاد مربوطه در این زمینه چیزی اعلام نکرده است. اما قانون گذاران در دستگاه های قضایی در کشور های گوناگون در حال تدوین قوانین برای ارز های دیجیتال هستند و ممکن است در ایران هم شاهد قانون گذاری هایی در آینده نزدیک باشیم.

آیا می توان از بیت کوین برای فعالیت های غیر قانونی استفاده کرد؟

بیت کوین هم مانند دیگر پول های رایج، نوعی پول از نوع دیجیتالی آن است و ممکن است مانند پول نقد برای اهداف قانونی و غیر قانونی مورد استفاده قرار بگیرد. در مقایسه با پول نقد و کارت های بانکی در جرایم رایانه ای می توان گفت استفاده از این سکه ها اصلا قابل مقایسه نیست و این ارز دیجیتالی آنقدر مزایا دارد که یبشتر از ضرر و زیان، سود رسانی کند.

اما همین موضوع که بیت کوین می تواند در فعالیت های خلافکارانه مورد استفاده قرار بگیرید، دست مایه ای شده تا به آن ایراد وارد کنند و حتی برخی در انتقادات خود دلیل بد دانستن این ارز دیجیتال را همین موضوع بدانند.

از نظر امنیتی شبکه Bitcoin ویژگی هایی دارد.

  • جعل کردن بیت کوین کاملا غیر ممکن است
  • کاربران بر پرداخت هایی که انجام می دهند، کنترل دارند؛ مثلا نمی توانند مبالغی که تایید نکرده اند را دریافت کنند
  • انجام تراکنش با بیت کوین برگشت ناپذیر است یعنی اگر پرداختی انجام شد نمی توانید مبلغ را برگردانید
  • ساز و کار های بک آپ گیری، رمزنگاری و امضای چندگانه در برابر سرقت و گم شدن بیت کوین ها شما را ایمن می کند

برخی درباره استفاده از این سکه دیجیتالی ابراز نگرانی می کنند و حرف آن ها این است که چون در کارکرد با این سیستم هویت اشخاص مشخص نیست و همچنین پرداخت ها برگشت ناپذیر است، استفاده از آن را پیشنهاد نمی کنند. باید در جواب گفت که Bitcoin در این مورد قوانین و قابلیت های نوآورانه ای ارائه نمی کند و مشابه این موارد در نظام بانکی سنتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

رعایت قوانین در بیت کوین چگونه انجام می شود؟

پروتکل های Bitcoin یا همان قوانین آن، تنها زمانی قابل تغییر است که تقریبا تمامی کاربران آن موافق آن باشند. در چنین شبکه ای هیچ کس نمی تواند برای خود امتیاز ویژه ای قائل شود و بدست آورد. مثلا ممکن است با خود فکر کنید که بک سازمان بزرگ و قدرتمند می تواند با در اختیار داشتن سخت افزارهای نیرومند و انجام محاسبات، شبکه را به کنترل خود در آورد. چون قدرت سخت افزاری شما اگر بیشتر باشد، قدرت شما در استخراج بیت کوین هم بیشتر می شود. اما نمی توان تضمین کرد که چنین سازمان هایی قدرت را حفظ کنند. چون در این صورت باید میزان سرمایه گذاری که می کنند بیشتر از تمام استخراج کننده های دیگر در سراسر جهان باشد!

اما وضع مقررات از سمت کشورها برای استفاده از بیت کوین می تواند برای خود کشورها مشکل ساز شود چرا که محدودیت هایی که اعمال می کنند باعث می شود تا عرصه را برای فعالیت های اقتصادی نوآورانه محدود کنند که در این صورت فرصت برای رشد بازارهای خود را به کشور های دیگر می دهند. همیشه چالشی برای قانون گذاران وجود دارد این است که به شیوه ای قوانین را تدوین کنند تا برای رشد کشورشان مشکل و محدودیتی به وجود نیاید.

آیا بیت کوین شامل مالیات می شود؟

درست است که سازمان مرکزی در ساز و کار Bitcoin وجود ندارد ولی بیت کوین ارز بدون پشتوانه ای نیست. به خودی خود Bitcoin شامل مالیات نمی شود ولی ممکن است کشورها در قانون گذاری های خود برای آن، قانون های مالیاتی در نظر بگیرند.

بیت کوین چگونه ساخته می شود؟

bitcoin ها در فرآیندی استخراج می شوند. این فرآیند رقابتی می باشد و مرکزیتی برای آن وجود ندارد. در طی این فرآیند کاربران برای خدماتی که می دهند، جایزه دریافت می کنند. به افرادی که در این فرآیند شرکت می کنند ماینر یا استخراج کننده می گویند و ماینرها بیت کوین های مربوط به تراکنش ها را پردازش می کنند و با استفاده از سخت افزار قوی شبکه را ایمن می کنند و در عوض آن bitcoin جدیدی دریافت می کنند.

قوانین موجود در طراحی بیت کوین به شیوه ای است که بیت کوین های جدید با نرخ ثابت تولید می شوند و به این ترتیب استخراج بیت کوین یک کسب و کار رقابتی می شود. هر چه ماینرهای موجود در شبکه بیشتر شود، سودیابی دشوارتر می شود و استخراج کنندگان یا ماینرها باید به دنبال روش هایی برای کاهش هزینه های استخراج باشند. هیچ مرجعی نمی تواند سودها را افزایش دهد و شبکه را دستکاری کند. هر گره در شبکه Bitcoin در صورتی که از قوانین پیروی نکند توسط شبکه حذف می شود.

bitcoin ها با سرعتی روز به روز کند شونده و تا حدی پیش بینی شده تولید می شوند. تعداد bitcoin هایی که هر سال تولید می شود به صورت خودکار نصف می شود تا زمانی که کل bitcoin های موجود در جهان به ۲۱ میلیون برسد. زمانی که چنین اتفاقی بیافتد دیگر بیت کوینی تولید نمی شود که در چنین حالتی تراکنشی که به استخراج کنندگان پرداخت می شود، کم خواهد شد.

ارزش بیت کوین از چه چیزی سر چشمه می گیرد؟

bitcoin ها پیش از هر چیز از این نظر ارزشمندند که حکم پول را دارند. bitcoin ویژگی های یک پول را دارد.

  • پایدار است
  • قابلیت حمل و نقل دارد
  • تبدیل پذیر است
  • کمیاب است

و …

ویزگی های bitcoin از خواص ریاضیاتی پیروی می کند و خاصیت های فیزیکی ندارد و حتی بنا بر اعتماد به یک مرجع از آن استفاده نمی شود. ریاضیات است که bitcoin را ارزشمند می سازد.

منبع: سایت Pay98




آموزش رجیستری گوشی

همان طور که مطلع هستید مدتی است که طرح رجیستری گوشی و تبلت به مرحله اجرا رسیده و بدین ترتیب با خرید گوشی و تبلت جدیدی که مشمول این طرح شود، باید مراحلی را برای ثبت آن در شبکه مخابراتی ایران طی کنید. در این مطلب، آموزش رجیستری گوشی در شبکه مخابراتی را با دو روش مختلف برای‌تان قرار داده‌ایم.

آموزش رجیستری گوشی می‌تواند بسیاری از افراد را از سردرگمی رها کند؛ بنابراین برای رجیستر کردن دستگاه خریداری شده خود با ما همراه باشید.

رجیستری گوشی در شبکه مخابراتی به چه معناست؟

براساس قوانینی که به تازگی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اجرا در آمده، افرادی که گوشی جدیدی خریداری می‌کنند، باید آن را در شبکه مخابراتی به ثبت برسانند تا گوشی خریداری شده بتواند با توجه به نوع سیمکارت به شبکه مخابراتی ایران متصل شود. در واقع رجیستر کردن گوشی، به عنوان یک مجوز برای دستگاه تلقی می‌شود که آیا این مدل می‌تواند به شبکه مخابراتی اتصال داشته باشد یا نه.

فاز دوم این طرح که از تاریخ ۱۴ آذر امسال به اجرا رسید، در ابتدا تنها تبلت‌ها و گوشی‌های اپل را شامل می‌شد اما بر اساس اخبار جدید (هرآنچه درباره رجیستری گوشی باید بدانیم)، محصولات تولید کنندگان بیشتری نیز در آینده مشمول این طرح می‌شوند.

اگر دستگاهم را رجیستر نکنم، چه می‌شود؟

در صورتی که گوشی یا تبلت‌ مشمول‌تان در زمان طرح رجیستری خریداری شده باشد و نسبت به ثبت آن اقدام نکرده باشید، بعد از گذشت ۳۰ روز استفاده، سیمکارت موجود در دستگاه دیگر شناخته نشده و نمی‌تواند به شبکه مخابراتی ایران متصل شود. این قضیه برای گوشی مسافران هم صادق بوده و این دسته از افراد تنها ۳۰ روز می‌توانند بدون رسیدگی به شرایط و ضوابط گمرک از دستگاه‌شان استفاده کنند.

چگونه گوشی و یا تبلت را رجیستر کنم؟

دو راه برای رجیستر کردن دستگاه الکترونیکی شما وجود دارد. یکی با استفاده از وب‌سایت و دیگری توسط کد USSD بوده که در ادامه هر دو را برای‌تان توضیح داده‌ایم:

آموزش رجیستری گوشی با استفاده از وب‌سایت

وارد سایت سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی (همتا) شوید.

شماره تلفن همراه خود را وارد کرده و بر روی ادامه بزنید. 

کد ارسال شده توسط پیامک را به همراه کد تصویر امنیتی وارد کرده و بر روی ورود کلیک کنید. 

با وارد شدن به صفحه جدید، از نوار سمت راست، بر روی فعال سازی تلفن همراه کلیک کنید. 

شماره تلفن همراه، شناسه IMEI دستگاه و کد فعالسازی را وارد نمایید. 

در آخر بر روی فعالسازی کلیک کرده و تغییرات را اعمال کنید.

آموزش رجیستری گوشی با استفاده از سامانه USSD

شماره #۷۷۷۷* را توسط دستگاه شماره گیری کنید.

بعد از باز شدن سامانه، با شماره گیری ۲ و دکمه Send، گزینه فعالسازی را انتخاب کنید. 

شناسه IMEI دستگاه را وارد نمایید.

شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. 

کد فعال سازی را وارد نمایید.

ثبت دستگاه را با ارسال عدد ۱ تایید کنید و منتظر پیامک اتمام مراحل بمانید.

برای رجیستری گوشی و تبلت توسط وب‌سایت و USSD، به موارد زیر توجه کنید:

در صورت موفق بودن عملیات ثبت دستگاه، پیامک تایید برای‌تان ارسال می‌گردد.

کد فعال‌سازی هنگامی که گوشی را خریداری می‌کنید، توسط فروشنده در اختیارتان قرار می‌گیرد.

توسط اپلیکیشن سامانه همتا که برای اندروید و iOS موجود بوده هم می‌توانید دستگاه خود را ثبت و کنترل کنید.

خرید و فروش گوشی و تبلت دست دوم به چه صورت انجام می‌شود؟

در صورتی که دستگاهی که می خواهید بخرید و یا بفروشید مشمول طرح رجیستری باشد، باید شماره ثبت شده را توسط وب‌سایت یا سامانه #۷۷۷۷* و بخش انتقال مالکیت، تغییر دهید.

منبع:بیتوته